PT-GRUPPER VÅR/SOMMAR 2022

Med sikte på Tjejmilen Trail lördag den 3 september i Stockholm

Vårens och sommarens grupper riktar sig främst till dig som vill komma igång med träning och löpning och kanske till och med hänga med gänget till Stockholm för att gå, lufsa eller springa Tjejmilen Trail.

Fortfarande några platser kvar till Steg 1!

Startmöte i Zoom den 4 maj kl. 20

Steg 1 – (Uppstarten) start den början på maj, passar bäst för dig som:

  • Vill gå ner några eller flera kilo på ett hälsosamt och enkelt vis som du sedan kan använda som grund för att fortsätta äta hälsosamt.
  • Vill komma igång med träning från ”Ruta 1” kanske efter Covid, skada eller att du helt enkelt kommit av dig.
  • Vill ha en nystart med träning och kost anpassat för den mognare kvinnokroppen.
  • Gärna tränar på egen hand när det passar men behöver pepp och stöd från en coach och från andra i samma läge.

Vi följer en god och lättlagad kostplan från Ulrika Davidssons bok 66 Day Challenge med Medelhavsmat (eller original 66 Day Challenge), boken används också som arbetsbok till våra teoripass i Zoom. Ditt kaloriintag kan anpassas efter dina mål och förutsättningar. Du som inte vill gå ner och/eller inte vill följa kostplanen kan ändå ha nytta av kunskaperna.

I kursen ingår:

Grundträningen innebär att vi jobbar med allsidiga, funktionella rörelsemönster för att skapa muskelkontakt, kroppskontroll och baskondition. När grunden är lagd börjar vi höja belastningen i lämplig takt för att nå ”resultat”. Det gör det helt enkelt enklare att ta till sig träningen, även om du inte har tidigare träningsvana eller om det var ett tag sedan du tränade och måste börja om från Ruta 1.


Så här går det till:

  • Hemmaträningspass, inspelat online, valfri tid
  • Teori/workshop 15-30 min + ”omklädningsrum” – snack med andra i gruppen via Zoom
  • Hemmaövningar som du själv sätter ihop till ett lämpligt pass som passar din vardag och förutsättningar
  • Pimpade promenader eller Power Walks, inspelat online
  • Kostplan via Ulrika Danielssons bok 66 Day Challenge (med Medelhavsmat) som grund, med tillägg för din träning, vikt och målsättning. Vi använder boken som arbetsbok, där finns egen coaching, KBT-övningar, motivation och inspiration. Du beställer boken själv som riktig bok eller E-bok
  • Sluten Facebookgrupp med samlad information och möjlighet att peppa varandra

Steg 2 (Satsningen) start kring den 1 juli, passar bäst för dig som:

  • Vill vara med på en gruppsatsning med gemenskap och teamkänsla med träning inför och genomförande av Tjejmilen Trail den 3/9
  • Har lite, viss eller ganska mycket löpvana och nu vill testa att satsa på löpning i naturen
  • Gillar utmaningar och samvaro med andra kvinnor
  • Har tränat och sprungit tidigare men känner att kroppen inte svarar som förut och vill ha hjälp och stöd

I kursen ingår:

Från grundträningen börjar vi nu specificera oss på löpning i skog och mark, att öka uthålligheten, konditionen och löpstyrkan. Träningsprogrammet är anpassat med en start på cirka 5 km (blandad löpning och gång) och stegrar sedan i lämplig takt. Intervallpass live i Zoom eller online/ljudinspelning. Du kommer också att kunna vara med IRL på olika platser när jag åker ”OnTour” i sommar. Så dra med dina kompisar och önska tid och plats!


Så här går det till:

  • Hemmaträningspass, inspelat online, valfri tid
  • Instruktioner för egna löpträningspass, 1-3 pass per vecka beroende på din ambition
  • Teori/workshop 15-30 min + ”omklädningsrum” – snack med andra i gruppen via Zoom
  • Hemmaövningar som du själv sätter ihop till ett lämpligt pass som passar din vardag och förutsättningar
  • Pimpade promenader eller Power Walks, inspelat online
  • Kosttänk enligt tidigare kurs men med en förenkling som tillåter semester, träning och spontanitet
  • Sluten Facebookgrupp med samlad information och möjlighet att peppa varandra

Det går bra att anmäla sig till båda grupperna eller endast en av dem. Kurstiden är 8-10 veckor per kurs och priset är 995 kr styck. Du kan vara med på båda även om du inte tänker delta i loppet och självklart kan du istället anmäla dig till vanliga Tjejmilen (gå eller springa) eftersom det är samma dag och plats. Anmälan öppnar efter introduktionsmötet den 27 april!

Dessutom kommer vi tajma så att det passar utmärkt att boosta på våra yinandrun retreat 11-12 juni och den 27 augusti i Överklinten, Robertsfors. För dig som köper en eller båda PT-gruppomgångarna (2 x 8-10 veckor á 995 k) får du en liten rabatt på retreaten (-200 kr = 1 795 kr för 2-dagars och -100 kr = 595 kr för 1-dags)

ETT TRAILLOPP FÖR ALLA
Tjejmilen Trail är ett lopp för alla – spring för fullt om du satsar på en tid eller ta det lugnt och njut av naturen (alla som springer trail får sin tid registrerad). Kanske är du sugen på en ny utmaning och vill testa traillöpning för första gången? Tjejmilen Trail är precis lagom utmanande utan diken eller sumpmark, men med bitvis knixiga stigar och tuffare terräng.
CIRKA 10 KM MED NATUREN SOM HUVUDINGREDIENS
Precis bakom Tjejmilens evenemangsområde gömmer sig vacker natur som är huvudingrediensen i Tjejmilen Trail. Här springer du knappa 10 km på varierat underlag med allt från smala slingrande stigar till bredare motionsspår och utmanande ridstigar. Loppets start- och målområde är detsamma som Tjejmilens, men istället för att ge dig ut på asfalts- och grusvägar tas du snabbt in i skogen där du bjuds på utmanande terräng och vackra vyer. Tack vare att loppet går av stapeln i samband med Tjejmilen, med många tusentals startande tjejer, kommer traillöparna vara en del av den stora löpfesten på Gärdet och på så sätt får du det bästa av båda världar; njutbar traillöpning i vacker natur blandat med folkfest och puls i evenemangsområdet.

Mer inspo och anmälan till loppet:

Anmälan till loppet Tjejmilen Trail

Facebookgrupp för Tjejmilen med pepp och utmaningar

Marathongruppens träningsprogram om du vill köpa och köra deras program

Utmaningen 66 dagar med Tjejmilen i appen Marathongruppen när du är anmäld till loppet.